Педагогічна освіта і потреби сучасної української школи: роль
педагогічної освіти у поширенні педагогічних інновацій
Мовна ситуація в Україні значною мірою
залежить від вивчення української мови як базової дисципліни в загальноосвітній
школі. Нові мотиви опанування державної мови вимагають оновлення методики
викладання української мови, диференційованого підходу до визначення
мінімальних, достатніх і спеціальних ґрунтовних знань та умінь з української
мови педагогічних працівників.
Сучасна педагогічна освіта не зовсім
задовольняє потребам сучасної школи у поширенні педагогічних інновацій зокрема тому, що на всіх її рівнях
педагогічний працівник не отримує своєчасної інформації про інновації,
найсучасніші науково-методичні розробки. Тому й зміст освіти у вищих
педагогічних навчальних закладах не встигає своєчасно поповнюватись інформацією
про педагогічні інновації.
Сьогодні важливого значення набуває створення
керівникам вищих педагогічних навчальних закладах відповідних умов для
поширення інформації про педагогічні інновації:
- організаційних умов, що забезпечуються
розробкою та запровадженням спецкурсів у вищих педагогічних навчальних
закладах, проведенням методичних семінарів, тренінгів у навчальних закладах,
подальшим поширенням інноваційної освітньої діяльності, спрямуванням інвестицій
на потреби її забезпечення, підтримкою інноваційних освітніх проектів,
заохоченням педагогів-новаторів, обдарованих студентів;
- педагогічних умов, що забезпечуються
розробкові впровадженням моделі підготовки педагогів до розробки та застосування
інноваційних технологій;
- психологічних умов, що забезпечуються
формуванням у вищих педагогічних навчальних закладах та закладах післядипломної
освіти, через засоби масової інформації "інноваційної культури" та
"інноваційного потенціалу" працівників системи освіти, їх готовності
до інноваційної діяльності.
Стратегія сучасної школи в Україні
визначається в розвитку і саморозвитку особистості вчителя, здатного не тільки
обслуговувати наявні педагогічні і соціальні технології, але й виходити за межі
нормативної діяльності, здійснювати інноваційні процеси, процеси творчості у
широкому смислі. Ця стратегія втілюється у спрямованості змісту і форм освітнього процесу школи на
пріоритет особистісно-зорієнтованих технологій педагогічної освіти.
Перспективним шляхом реформування
педагогічної освіти є впровадження інноваційних рефлексивно-предметних ігрових
технологій, що обумовлені:
- необхідністю застосування
системно-діяльнісного підходу;
- потребами здійснення
особистісно-зорієнтованого навчання у всіх ланках освітньої системи, заміни
малоефективних вербальних способів передачі знань розвивальним навчанням;
- можливістю експертного проектування
технологічного ланцюга процедур, методів, організаційних форм взаємодії учителя
й учня, що забезпечує гарантовані результати навчання.
Ефективність особистісно-зорієнтованих
педагогічних технологій суттєво залежить від того, наскільки повно реалізовані
інтереси особистості, як враховані її професійно-психологічні особливості, які
перспективи їх розвитку. Звідси пріоритет розвивального навчання на противагу
інформаційному, спрямованість на розвиток
школярів в сучасній початковій школі множинності суб’єктивних картин світу на
відміну від однозначних "програмних” уявлень, діагностика особистісного
розвитку, ситуаційне проектування, смисло-пошуковий діалог, включення
навчальних задач у контекст життєвих проблем.
Вивчення досвіду вищої педагогічної школи в
Україні дозволяє виділити ряд тенденцій розвитку педагогічних технологій і
зростання діагностичності, соціально-ігрової контексності, діалогічності,
моделювання професійних ситуацій, модульності,
суб’єктності, підвищення ролі творчої індивідуальності педагога. У
навчально-виховному процесі повинні ефективно використовуватися:
- насамперед, технології розвивального
навчання, а також
- технології, що забезпечують інтеграцію
предметних знань й умінь з різних видів діяльності;
- ігрові технології, що формують уміння
розв’язувати творчі завдання на основі вибору альтернативних варіантів;
- тренінгові технології, спрямовані
на розвиток творчого
мислення, комунікативної, психологічної компетентності;
- інформаційні технології тощо.
В
результаті вивчення особливостей творчого використання інноваційних технологій
у навчальних закладах викристалізувалися ключові
ідеї підготовки учнів:
1. Навчання є ефективним, якщо учні розв’язують реальні практичні
завдання і з цією метою освоюють нові технології.
2. З іншого боку, підхід до розвивального
навчання сприяє мотивації і підвищує якість засвоєння нових знань.
3. Розвивальне навчання – це завжди розвиток учня,
зміна його поглядів, установок, цінностей, норм. В системі інноваційного навчання на
перший план виходить особистісний потенціал учня, його здатність бути суб’єктом інноваційної
діяльності. Педагогічна освіта розглядається не лише як присвоєння нових знань,
цілей, цінностей, особистісних смислів, але й як розкриття сутнісних сил
особистості кожної дитини, яка
навчається в сучасній початковій школі.
|