Година спілкування "На відпочинку в лісі!
Мета. Вчити правильному поводженню під час відпочинку на
природі;
розглянути можливі небезпеки лісу;
застерігати дітей від отруєння
ягодами,
грибами, дикоростучими рослинами; ознайомити з основними
ознаками отруєння.
Розвивати
увагу, пам’ять, мислення.
Виховувати
дбайливе ставлення до свого здоров’я, до природи, почут-
тя
відповідальності.
Обладнання: ілюстрації
до теми, таблиця "Отруйні гриби і
ягоди".
Хід заняття
І. Організаційний момент
"Встав слово за змістом".
Знайте, друзі: дітворі
можна тільки у дворі
гратись, бігати,
стрибати
чи м'яча гуртом
ганяти.
На дорозі ж — знає
кожний —
гратися ніяк ... (не
можна.)
О.
Кононенко
II.
Повідомлення теми і мети години
спілкування.
— Де найкраще
гратися і відпочивати? Сьогодні ми здійснимо уявну подорож в ліс, щоб відпочити
і зрозуміти, коли ліс для нас — друг. Дізнаємося, як треба поводитися, щоб обминути
всі можливі небезпеки, щоб відпочинок приніс радість, задоволення, чудові
враження і хороше самопочуття.
ІІІ. Повідомлення теми і мети
заняття.
1. Розповідь учителя.
Ліс — це казка, ліс — це диво
Все для всіх у ньому є.
Йди і ти у ліс щасливо —
Людям
радість він дає.
В кожну пору ліс чарівний,
Придивляйся, пізнавай.
Він веселий, тихий, дивний —
Вчися і спостерігай.
2.
Бесіда про те, з ким можна йти до лісу, як орієнтуватись
у лісі, щоб не
заблукати.
— Яка найперша
небезпека може чекати на нас у лісі?
Це небезпека загубитись у лісі, заблукати. Тому з'ясуємо,
з ким можна йти до лісу.
До лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими: з
батьками, учителями.
У лісу є свої закони, за якими
живуть столітні дерева І комашки-одноденки. Тому в ліс варто заходити спокійно,
без галасу, урочисто і уважно.
— Для чого в лісі
потрібна увага?
3. Бесіда про правила
поводження у разі зустрічі, із зміями, бродячими собаками, дикими тваринами.
4. Розповідь про небезпеку отруєння ягодами
і грибами.
(Впродовж всієї розповіді вчитель демонструє малюнки й
ілюстрації.)
1) Гра-інсценівка.
— Літо, любе літечко, дай мені смородини, чорної й
червоної, і малини дай!
— Їх знайдеш у липні — прокидайся з сонечком, з кущиків
зривай,
— Літо, любе літечко, дай мені брусниці та й ожини дай!
— Їх шукай у серпні — в лісі назбирай.
— Літо, любе літечко, барбарису й журавлини дай!
— Ой, не можу дати, вони ще зелені. Як надійде осінь — в
неї запитай!
2) Бесіда.
— Які ще ягоди дарує нам ліс? (Суниці, чорниці,
бузину.)
Крім смачних, поживних та корисних для нас, людей, ягід,
у лісі ще ростуть отруйні ягоди, рослини. їх найкраще не збирати, не їсти, щоб
не погіршити свого здоров'я. Але й і нищити не можна. Адже в природі все
збалансовано, все знаходиться у рівновазі.
Отруйні ягоди — це;
• вороняче око. Від стебла ростуть 4-5 листочків, а в
центрі сидить ягідка. Плутають її з чорницею або лохиною;
• вовче лико. Дуже отруйна рослина. Ще його називають
лісовий гіацинт за неймовірно
тонкий і приємний аромат, схожий на запах гіацинта;
• жимолость або деревник, ще називають вовчі ягоди. Через
незнання можна сплутати з черемхою;
• паслін з красивими чорними ягідками.
Отруйні рослини — блекота, чистотіл, красавка, конвалія
та ін. Тому треба запам'ятати правило: їсти можна лише ті ягоди, зривати лише
ті рослини, в їстівності котрих ви впевнені.
3) Слухання вірша.
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не
понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити
ранками росу.
А. Костецький
4) Висновок.
Не нищіть рослин "просто так. Не їжте в лісі жодної
ягідки! А якщо впевнені в них — покажіть обов'язково дорослим і добре помийте
перед їдою.
5)
Бесіда.
Ви, мабуть, знаєте, що гриби також є їстівні й отруйні.
Майже в кожного їстівного гриба є отруйний двійник. Наприклад: білий гриб —
сатанинський гриб, підберезник — мухомор, сироїжка — бліда поганка.
Потрібно мати великий досвід та багато знань, щоб
розпізнати їстівний гриб, на території Європи кількість їстівних грибів досягає
500 видів. Населенню відомі 80-100
видів. В Україні майже всі ці види грибів ростуть, але в їжу ми використовуємо
тільки 10-15 видів.
Не всі гриби потрібно зривати. Зустріли незнайомий грибок
— не чіпайте, не топчіть: комусь він дуже потрібний. Деякими видами грибів
лікуються хворі звірята, зрештою, просто ласують ними; є гриби, що
"дружать" з деревами, допомагають їм рости.
Дуже часто через незнання люди вживають в їжу отруйні
гриби, тому тяжко хворіють і навіть помирають.
6) Висновок.
Без дозволу
дорослих не збирайте гриби, особливо тоді, якщо вони вам невідомі. Все, що
принесли з лісу в кошиках, обов'язково покажіть дорослим, які добре розуміють
лісові подарунки.
5. Бесіда про ознаки отруєння,
— Які ознаки отруєння вам відомі? (Нудота після їжі,
блювота, біль у шлунку)
При харчових
отруєннях (ягодами, грибами) потерпілому треба дати випити 3-4 склянки теплої
води з сіллю. Це одночасно розведе отруту і промиє шлунок, викликавши блювоту.
Необхідно викликати "швидку допомогу (103). Поки
вона приїде, повторити процедуру промивання шлунка. Після цього дати хворому
таблетки активованого вугілля. Цей чорний порошок всотує отруту із шлунка і
кишечника та виводить її із організму.
6,
Робота з підручником.
а) Опрацювання тексту підручника.
б) Розгляд і
обговорення ілюстрацій.
в) Вивчення правил
поводження в лісі.
г) Відповіді на
запитання.
Фізкультхвилинка
VI.
Закріплення вивченого матеріалу.
1. Виконання завдань
Робота в парах
Самостійна
робота
2. Відгадайте наступну загадку від Стобіда.
— Наступна загадка
в мене на чотирьох ногах, — засміявся Стобід. — Скажіть, який собака найзліший?
— Бульдог! — вигукнув хлопчик.
— Вівчарка! —
сказали обидві дівчинки.
— Не вгадали, — сказав Стобід. — Найзліший собака той,
якого ви розізлите! Ось слухайте, який був випадок. Ішов одного разу старий
добрий пес по подвір'ю, а хлопчик взяв і замахнувся на нього палкою.
— Треба захищатися, — вирішив собака. І — цап хлопчика за
ногу! Йому потім рану в лікарні зашивали, Замахуватися на собак не можна! Від
цього найдобріший собака розізлиться.
3. Смішинка «Навчив»
Заходить до хати Вадик у порваній сорочці, без штанів і
плаче.
— Що таке? — злякано глянула на нього мати. — Де твої
штани?
— Ось вони, — підняв Вадик пошматовану одежину.
— Так що ж сталося? — допитується мати.
— Я вчив... — ще дужче зарюмсав Вадик. — Я вчив нашого
Полкана бути злим. (М.
Герасименко).
4.
Гра "Так - ні".
V. Підсумок заняття.
— Що нового
дізналися на уроці?
— Повторіть
правила відпочинку на природі.
— Чому небезпечно
ходити в ліс самому?
— Що, перш за все, треба зробити, коли заходите в ліс?
— Що робити з
отруйними ягодами, грибами?
— Як слід поводитись при зустрічі із зміями, собаками?
— Які правила медичної допомоги при отруєнні? при укусі
собаки? змії? комах?
|